2021-05-10

Telematyka zawładnęła dzisiaj branżą transportową. Rozwiązania oferowane w ramach tych systemów pozwalają na łatwe, wygodne i przede wszystkim efektywne zarządzanie całą flotą oraz optymalizację procesów transportowych. W jaki jednak sposób dopasować odpowiednią telematykę do rodzaju prowadzonej działalności? O tym poniżej.

Różnice pomiędzy telematyką a monitoringiem GPS

Co takiego da nam telematyka, czego nie zapewni nam monitoring GPS? Celem modułów GPS jest informowanie właścicieli o bieżącej lokalizacji pojazdu. Telematyka to jednak coś znacznie więcej. Dzięki niej dowiadujemy się nie tylko tego, gdzie w danej chwili znajduje się samochód. Zyskujemy również dane z tachografu cyfrowego, dotyczące m.in. spalania, czy stylu jazdy poszczególnych kierowców, a także możliwość rozliczania delegacji lub opcję weryfikacji miejsc noclegowych. A wszystko to i znacznie więcej w ramach jednego, prostego w obsłudze systemu.

Telematyka dla Twojego przedsiębiorstwa

Specyfika każdego transportu jest inna. Wybrany system telematyczny, który ma za zadanie usprawnić wiele procesów odbywających się w przedsiębiorstwie, powinien zatem w maksymalnym stopniu odpowiadać jego potrzebom i wymaganiom. Jakie aspekty będą pomocne podczas poszukiwań najlepszych rozwiązań? Oto niektóre spośród nich:

Transport z wieloma postojami

Przedsiębiorstwa wykonujące zlecenia, które w czasie pokonywania trasy wymagają częstych postojów, powinny wyposażyć swoją flotę w telematykę z wbudowanym raportem dotyczącym czasu postojów z włączonym silnikiem. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ może zdarzyć się, że kierowcy podczas długiego rozładunku nie wyłączą silnika po to, aby w zależności od pory roku uzyskać pożądaną temperaturę (chłodzenie lub ogrzewanie). Są to oczywiście zachowania niepożądane, generujące większe koszty dla przedsiębiorstwa. Do ogrzewania kabiny powinno wykorzystywać się w takich przypadkach webasto.

Telematyka dla tras stałych lub podobnych

Specyfiką pracy niektórych kierowców może być także to, że na co dzień pokonują oni takie same lub bardzo zbliżone trasy. Wtedy też polecanym rozwiązaniem jest telematyka z funkcją korytarzowania. Polega ona na wyznaczaniu w systemie konkretnych tras oraz punktów docelowych (początkowego i końcowego). W ramach korytarzowania możliwe jest ponadto zaznaczenie miejsc pośrednich, które zostaną wykorzystane np. podczas prac drogowych. Dzięki tej funkcji przedsiębiorcy zyskają kontrolę nad sposobem wywiązywania się kierowców ze swoich obowiązków. Będą mogli monitorować, czy trzymają się oni wyznaczonych tras, czy też zbaczają z nich z różnorodnych przyczyn.

Rozwiązania przy długim czasie oczekiwania na rozładunek

Czas poświęcony w oczekiwaniu na rozładunek w kolejnych punktach może być poważnym problemem dla firm. Z pomocą po raz kolejny przychodzi funkcja korytarzowania, którą warto wykorzystać wtedy, gdy kierowca w ciągu dnia ma jeszcze czas pracy oraz wolną przestrzeń ładunkową, jednakże ze względu na długi czas oczekiwania na rozładunek musi ograniczyć jego miejsca.

Do korytarzowania wykorzystamy w tym przypadku okręgi, czyli miejsca odbiorów i dostaw, a także raport przedstawiający średni, minimalny oraz maksymalny czas oczekiwania w każdym z nich. Raport ten będzie silnym dowodem podczas zawierania nowej umowy z Klientem, u którego czas oczekiwania na rozładunek jest znacznie dłuższy niż u pozostałych.

Telematyka dla firm wykorzystujących specjalistyczny sprzęt

Dla przedsiębiorstw, które w codziennej pracy wykorzystują specjalistyczne urządzenia, najlepszym rozwiązaniem okażą się systemy telematyczne pozwalające na podłączenie do nich dodatkowych źródeł sygnału i czujników. Mogą być to np. sygnały wskazujące na otwarcie drzwi chłodni, czy jazdę z opuszczonym pługiem. Dzięki dodatkowym funkcjom zyskamy rzetelniejszą i dokładniejszą wiedzę o sposobie i jakości wywiązywania się naszych pracowników z powierzonych im zadań.

Kontrola zużycia paliwa

Co zrobić, jeśli nasza flota zużywa zbyt dużą ilość paliwa? Rozwiązaniem będą w tym przypadku systemy telematyczne oferujące możliwość zamontowania dodatkowych, nowoczesnych i udoskonalonych sond. Ponadto, warto zdecydować się także na urządzenia, które mogą zostać jednocześnie podłączone pod szynę CAN. Najlepsze systemy telematyczne dostarczą nam raporty paliwowe oraz raporty podsumowania paliwa, z których dowiemy się m.in. o miejscu tankowania, ilości zatankowanego paliwa oraz najważniejszych parametrach wpływających na jego szybkie zużycie.

Telematyka dla firm rozliczających pracowników za godziny

Tutaj warto zainteresować się telematyką, która po podłączeniu do tachografu poinformuje nas o m.in. jeździe oraz pracy w czasie rzeczywistym, korytarzowaniu, czy dziennej liczbie zatrzymań kierowcy oraz ich czasie.

Problemy z dotarciem do miejsca dostawy

Przedsiębiorstwa realizujące dostawy w dość nietypowe miejsca, które mogą przysporzyć kierowcy problemów z dojazdem, powinny wyposażyć się w telematykę pozwalającą na przesłanie punktu wprost na nawigację przewoźnika. Dzięki temu unikniemy potrzeby wykonywania licznych oraz uciążliwych telefonów i tłumaczeń, gdzie i jak dojechać.