2022-01-03

Sztuczna inteligencja (ang. AI) od lat stopniowo w coraz to większym zakresie wkracza w nasze życie. Zaczęła odgrywać również ogromną rolę w rozwoju krajowej i światowej gospodarki. W ostatnim czasie mogliśmy obserwować, jak szybko osiąga imponujące rezultaty w przetwarzaniu obrazu, przetwarzaniu języka naturalnego, czy rozpoznawaniu wzorców. To właśnie dzięki AI już teraz na niektórych drogach poruszają się pierwsze w pełni autonomiczne pojazdy. Naukowcy z całego świata nie przerywają natomiast prac nad nowymi rozwiązaniami motoryzacyjnymi, ponieważ to dopiero początek! Priorytetem pozostaje stworzenie maksymalnie bezpiecznego, komfortowego środowiska jazdy. Sztuczna inteligencja w transporcie zapewni jednak o wiele większe korzyści.

Samochody całkowicie odmieniły nasze życie. Zaczęło się od wynalezienia koła ok. 4000 lat p.n.e. Koło te zastosowano później, w wieku XVIII w pierwszym pojeździe parowym, a następnie spalinowym. I tak rozwijała się motoryzacja, a wraz z nią cały świat. Dzisiaj, w XXI wieku dzięki pojazdom autonomicznym powoli zaczynamy przekraczać kolejną granicę mobilności. Prace nad samochodami autonomicznymi trwają już od lat. I choć zdaje się, że wizje kreowane w naszych głowach przez producentów w końcu zaczynają nabierać coraz to bardziej realnych kształtów, nie jest to jeszcze koniec drogi.

Pojazdy autonomiczne przyszłością transportu drogowego

Autonomiczne pojazdy są naszą przyszłością i to one będą ją kształtować. To właśnie one mogą przyczynić się do znacznego wzrostu bezpieczeństwa na drogach, eliminując główną przyczynę wypadków – błędy ludzkie. To również one pozwolą wygodnie i płynnie przemieszczać się osobom niezmotoryzowanym lub niezdolnym do prowadzenia pojazdu. To wreszcie pojazdy autonomiczne odegrają ogromną rolę w transporcie drogowym, przyczyniając się do wyraźnego zredukowania kosztów transportu. Przedsiębiorcy, którzy już teraz korzystają z rozwoju sztucznej inteligencji, zwiększają efektywność swojej firmy, a co się z tym wiąże – także wyniki finansowe. Za przykład możemy wskazać tu m.in. systemy stosowane w transporcie, które na podstawie stale pozyskiwanych danych znajdują dla kierowcy najlepszą, optymalną trasę przejazdu. Algorytmy uwzględniają tu nie tylko natężenie ruchu, korki lub wypadki na trasie. Szacują także liczbę punktów odbioru/dostawy, czy rodzaj wykorzystywanych w transporcie pojazdów. Innowacyjne technologie reagują na wszelkie zmiany w trakcie jazdy na bieżąco, informując o tym każdą ze stron transakcji. Dzięki temu przedsiębiorstwa transportowe mogą pozwolić sobie na oszczędność czasu pracy i zasobów. I to bez jednoczesnego rezygnowania z wysokiej jakości usług.

Zmiany następujące w AI nie pozostają obojętne również dla rządzących. W styczniu br. Rada Ministrów opublikowała uchwałę w sprawie ustanowienia „Polityki dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce od roku 2020”. Koncentruje się ona na celach krótko- i długoterminowych w zakresie wdrażania rozwiązań AI w naszym społeczeństwie w priorytetowych dla kraju sektorach.

Jak dziś wyglądają autonomiczne pojazdy?

Mimo że zdecydowana większość samochodów autonomicznych nadal pozostaje w fazie testów lub koncepcji, uważny obserwator dostrzeże je również na drogach publicznych. Wprawdzie nie będzie to jeszcze Polska, a m.in. Chiny, jednak na poniższym filmiku możemy dokładnie zobaczyć, jak na wąskich, zatłoczonych i ruchliwych dróżkach zachowuje się autonomiczna taksówka RoboTaxi. Liderem RoboTaxi jest firma AutoX – pierwsza i jedyna w Chinach, która obsługuje całkowicie bez kierowcy usługę RoboTaxi. Obecnie bezzałogowe taksówki RoboTaxi poruszają się również na drogach w Kalifornii. Takich przykładów jest oczywiście więcej.

Sukces sztucznej inteligencji w pojazdach lekkich, miejskich, zachęca do znacznie dalej sięgających transformacji w transporcie. W ostatnich miesiącach Hyundai zaprezentował światu koncepcję „Trailer Drone”. Jest to zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi system transportu kontenerów, który działa w pełni autonomicznie. Podstawą koncepcji „Tailer Drone” jest wózek e-Bogie, czyli samojezdne podwozie elektryczne, pozwalające na przewożenie towarów i ładunków. Wyposażone w niezależnie sterowane koła i autonomiczny system hamowania awaryjnego gwarantuje bezpieczne poruszanie się na drodze, natychmiastową reakcję oraz płynne manewrowanie na wąskich ulicach lub rondach. Koreański producent planuje wykorzystać technologię e-Bogie i zastąpić nią powszechnie używane w transporcie pojazdy spalinowe. Bezzałogowe środki transportu napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi mają sprawić, że przewóz towarów w przyszłości stanie się nie tylko bezpieczniejszy, ale przede wszystkim bardziej ekologiczny.

A jak wygląda to w Polsce?W naszym kraju dostrzeżenie na drodze w pełni autonomicznego samochodu wciąż będzie zadaniem trudnym. Taki widok to jeszcze rzadkość. Trzeba jednak zaznaczyć, że pierwsze testy autonomicznych pojazdów mamy już za sobą. Odbyły się one w Krakowie i Gdańsku, gdzie działają dwa największe w Polsce ośrodki specjalizujące się w rozwoju i komercjalizacji autonomicznych pojazdów i systemów jazdy. Testowano nie tylko bezzałogowe samochody osobowe, ale także mikrobusy i tramwaje.

Prace nad pojazdami autonomicznymi wciąż trwają

Powyższe przykłady doskonale uwidaczniają, że sztuczna inteligencja w najbliższej przyszłości zdominuje każdy obszar naszego życia. Zainteresowani są nią już nie tylko sami obywatele, ale także europejskie i światowe rządy. Bezzałogowe samochody, do tej pory pojawiające się przede wszystkim w fantastyce naukowej, dzisiaj poruszają się także w naszym realnym świecie. Rozwój technologiczny niewyobrażalnie przyspieszył. I nic nie zapowiada, że miałby zwalniać tempo. Na naukowców i inżynierów wciąż czeka wiele wyzwań. Priorytetem pozostaje zoptymalizowanie transportu i logistyki przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu jazdy wszystkich uczestników ruchu.

Współczesne wyzwania w zakresie autonomicznej mobilności koncentrują się przede wszystkim na zagadnieniach takich jak sposób uruchamiania aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej w pojazdach, czy włączanie informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym między pojazdem a serwerem zarządzania ruchem w aktualnie wykorzystywanych systemach V2V (pojazd-pojazd) i V2I (pojazd-infrastruktura). Problemem nadal pozostaje również zarządzanie i alokacja zasobów dla pojazdów i infrastruktury oraz zapewnienie odpowiednich możliwości obliczeniowych dla aplikacji zużywających takie zasoby. Potrzeba ponadto rozwiązań, które pozwolą tak zintegrować sztuczną inteligencję z transportem, aby działała ona płynnie w dynamicznych, niespodziewanych scenariuszach.