Zainteresowanie nowym systemem poboru opłat wciąż utrzymuje się na marnym poziomie. Przypomnijmy, że do e-TOLL możemy rejestrować się już od końca maja, a sam system został uruchomiony w czerwcu br. Aktualnie funkcjonuje on razem z dotychczasowym systemem viaTOLL, jednak stan ten ma potrwać jeszcze tylko do 30 września 2021 r. Na ten dzień przewidywane jest całkowite wygaszenie viaTOLL. Dlaczego wciąż stosunkowo niewiele pojazdów chce korzystać z e-TOLL i jak próbuje poradzić sobie z tym MF oraz KAS?
Mimo że czasu na rejestrację do e-TOLL pozostaje już coraz mniej, wiele firm i kierowców nadal zwleka z tą decyzją. Zainteresowanie nowym systemem jest aktualnie określane jako „umiarkowane”. A Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa od samego początku usiłują zachęcić do przejścia na e-TOLL. Jak?
Ulga w wysokości 500 zł, zniżki rzędu 25%
Pierwsza ulga została wprowadzona już w czerwcu i dotyczyła możliwości odliczenia od dochodu kosztów poniesionych na zakup urządzeń niezbędnych do przystosowania pojazdów do e-TOLL oraz pozwalających naliczać wymagane płatności (urządzenia OBU i ZSL). Na każdy pojazd przyznano 500 zł ulgi.
Obecnie Ministerstwo Finansów informuje o planach na wprowadzenie sporych zniżek za przejazdy odcinkami płatnymi, na których obowiązuje e-TOLL. Mają sięgać one rzędu 25% i obowiązywać do 30 września. Należy jednak dodać, że prace nad tego rodzaju obniżeniem kosztów za przejazdy dopiero trwają. Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, kierowcy będą mieć niecałe 2 miesiące na to, aby faktycznie skorzystać z przyznanych ulg.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej zapewnia, że mimo kilku opóźnień związanych z wdrażaniem e-TOLL, termin wygaszenia viaTOLL na 30 września br. jest ostateczny.
W czym tkwi problem?
Dlaczego przedsiębiorcy i kierowcy są sceptyczni wobec nowego systemu poboru opłat? Wielu wskazuje tutaj na problem z dostępnością urządzeń OBU – jak wspominaliśmy w ostatnim artykule, wynika to z opóźnień w dostawach części z Azji, które dotykają zarówno producentów takich urządzeń, jak i osoby, które dopasowują obecne modele do wymagań nowego systemu. Korzystanie przez przewoźników z dedykowanej aplikacji na telefon nie jest dla nich rozwiązaniem satysfakcjonującym, ponieważ wiedzą oni, że nie będzie to ich urządzenie docelowe.
Wiele obaw budzi również kwestia odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji za nieprawidłowe działanie tych urządzeń. Utrata łączności i transmisji danych, czy stwierdzenie błędów w działaniu są zagrożone karami finansowymi. Warto w tym miejscu dodać, że e-TOLL nie pozwala także na wypożyczanie urządzeń za kaucją, tak jak praktykowano to do tej pory. Nowy system wymaga od przewoźników ich zakupu bądź brania ich w leasing.
Oznacza to, że odpowiedzialność za ewentualne usterki i wady będzie spoczywać na użytkownikach, którzy, aby odzyskać poniesione koszty, zostaną zmuszeni do dochodzenia odszkodowania od producentów.
Poprawa przepisów dotyczących postępowania w przypadku awarii urządzenia
Osoby zarządzające systemem e-TOLL wskazują, że przepisy związane z karami nakładanymi w przypadku awarii urządzenia geolokalizującego zostały już poprawione. W razie wystąpienia takiego zdarzenia przewoźnicy będą mogli opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu oraz kontynuować drogę bez urządzenia GPS.
Odstąpiono również od obowiązku zjechania z drogi płatnej w wyjątkowych sytuacjach, np. podczas transportu żywego inwentarza. Opłaty dokonamy w ciągu 3 dni od zakończenia takiego przejazdu.
Połączenie firmowej floty z e-TOLL
Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie zintegrowali swoich pojazdów z nowym systemem poboru opłat, mogą zrobić to, wykorzystując dostępne i dostosowane urządzenia LEGALTELEMATICS. W ofercie naszej firmy znalazły się specjalnie przystosowane do e-TOLL modele oparte na usłudze ZSL, wyposażone w GPS oraz GSM.
Pozwalają one na m.in.: pobieranie plików z tachografu, odczyt danych paliwowych z szyny CAN, uzyskiwanie informacji o stylu jazdy kierowców, odbywanych miejscach i czasie postojów, czy pokonanych trasach.
Zaznaczamy, że każdemu z naszych Klientów zapewniamy pełne wsparcie w instalacji urządzeń oraz ich konfiguracji z systemem. LEGALTELEMATICS gwarantuje również natychmiastową pomoc w razie wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości w działaniu.