2023-01-20

Wraz z początkiem nowego roku w wielu krajach nastąpiły zmiany w opłatach drogowych. Zachęcamy do sprawdzenia, gdzie obowiązują nowe stawki i jakich jeszcze nowości należy się spodziewać w 2023 r.

Myto 2023 i pozostałe zmiany w krajach UE

Austria

W Austrii od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono:

Wszystkie samochody, motocykle i auta kempingowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, gdy wjeżdżają na austriacką autostradę lub drogę ekspresową, muszą posiadać naklejkę opłaty drogowej lub zakupioną online winietę cyfrową. Okres ważności winiet wynosi 10 dni, 2 miesiące lub 1 rok. Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://www.asfinag.at/en/toll/vignette/.

Z opłatami GO TOLL 2023 dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony można zapoznać się natomiast pod adresem: https://www.go-maut.at/en/paying-the-go-toll/go-toll-rates/.

Belgia

Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się także stawki w Regionie Walońskim w Belgii. Nowe taryfy za kilometr obowiązują wszystkie belgijskie i zagraniczne pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz pojazdy ciągnące naczepy kategorii N1 o kodzie nadwozia BC.

Więcej informacji dostępnych jest pod adresem: https://www.viapass.be/en/all-items/wallonia-to-index-kilometer-charge-on-1-january-2023/

Jak czytamy na stronie VIAPASS, wysokość opłaty za kilometr na drogach płatnych zależy od trzech czynników:

Opłata za kilometr dotyczy trzech kategorii DMC (powyżej 3,5 tony do 12 ton, powyżej 12 ton do 32 ton i powyżej 32 ton) oraz siedmiu norm Euro (od najbardziej zanieczyszczającej Euro 0 do najbardziej przyjaznej dla środowiska Euro 6 standard). Im wyższy standard Euro pojazdu i niższa jego DMC, tym korzystniejsza jest taryfa za przejechany kilometr.

Nowe taryfy VIAPASS od 1 stycznia 2023 r.: https://www.viapass.be/wp-content/uploads/2022/10/VIAPASS_03074-Rates_gegroepeerd_2022-09_1_UK.pdf

Nowy cennik obowiązuje ponadto dla tunelu Liefkenshoek: https://www.liefkenshoektunnel.be/nl/nieuws.

Bułgaria

Nowe stawki myta, które miały zostać wprowadzone w Bułgarii wraz z początkiem br., zmienią się dopiero od 1 lipca 2023 r. Podwyżki zostały przełożone w czasie, aby odciążyć przedsiębiorstwa w warunkach wysokiej inflacji, a także dać firmom więcej czasu na dostosowanie się do rosnących wydatków. Więcej na ten temat: https://www.bgtoll.bg/en/news/up-to-date-information/the-raising-of-toll-fees-is-postponed.

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują jednak nowe opłaty za winiety: https://www.bgtoll.bg/en/e-vignette.

Czechy

W 2023 r. Czechy zamierzają wprowadzić usługę EETS, czyli Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej. Pozwala ona na regulowanie należności na obszarach elektronicznego poboru opłat w całej UE za pomocą jednego urządzenia pokładowego (OBU) i jednego konta.

Dania – Szwecja (most Öresund)

Przewoźnicy podróżujący z Danii do Szwecji mostem Öresund mogą zapoznać się z nowymi stawkami za przejazd pod adresem: https://www.oresundsbron.com/en/business/prices.

Cena przejazdu przez most pozostaje uzależniona od długości pojazdu. Wyróżnia się: samochody osobowe (do 6 m), mini busy (od 6 do 10 m), ciężarówki (od 6 do 9 m; powyżej 9 m; z przyczepą), autobusy oraz pojazdy z biletem okresowym.

Francja – Włochy (tunel Mont Blanc i Fréjus)

Aktualny cennik za przejazd tunelem Fréjus jest dostępny tutaj: https://www.sftrf.fr/InfoliveDocuments/tarifs/tarifs_tunnel_au_1er_janvier_2023.pdf.  Istnieje także możliwość wyboru abonamentu, w formie kart magnetycznych lub voucherów.

Z nowym cennikiem obowiązującym dla tunelu Mont Blanc można zapoznać się z kolei pod adresem: https://www.tunnelmb.net/it-IT/classificazione-veicoli-e-tariffe. Taryfy opłat za przejazd tranzytem przez tunel Mont Blanc są regulowane przez międzynarodową umowę między Włochami i Francją. Należy pamiętać, co zostało podkreślone również na stronie, że w przypadku tej samej klasy i biletu tranzytowego taryfy stosowane po stronie włoskiej i francuskiej (w tym VAT/TVA) różnią się od siebie ze względu na różne stawki podatkowe obowiązujące na poszczególnych terytoriach krajowych. W odniesieniu do taryfy podlegającej opodatkowaniu do stawek pobieranych po stronie włoskiej nalicza się 22% VAT, a do stawek pobieranych po stronie francuskiej – TVA w wysokości 20%.

Litwa

Na Litwie planowane jest wprowadzenie nowego systemu myta. Ma to jednak nastąpić dopiero w 2024 r.

Niemcy

Niemcy zaplanowały na ten rok trzy istotne zmiany dla przewoźników drogowych.

Pierwsza z nich, już obowiązująca od 1 stycznia 2023 r., dotyczy nowych stawek myta dla samochodów ciężarowych, z którymi można zapoznać się tutaj: https://www.toll-collect.de/static/media/tc/informationen_tc/nutzer/mauttarife_2023_uebersicht/tabelle_tarife_23__d_.pdf.

Pod koniec 2023 r. w życie mają wejść natomiast taryfy zależne od emisji CO2 i nowe opłaty za emisję CO2. Więcej informacji dostępnych jest pod adresem: www.toll-collect.de.

W Niemczech planowano także wprowadzenie opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony do 7,5 tony. Nastąpi to jednak dopiero w 2024 r.

Polska

Stawki myta wraz z dniem 1 stycznia 2023 r. wzrosły również w Polsce. Można zapoznać się z nimi w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2023: https://monitorpolski.gov.pl/M2022000116701.pdf.

31 stycznia 2023 r. ma zakończyć się także wsparcie techniczne dla aplikacji e-TOLL PL i e-TOLL PL BILET, zainstalowanych na urządzeniach z systemem operacyjnym:

Oznacza to tym samym, że od 1 lutego 2023 r. korzystanie z tych aplikacji, zainstalowanych na urządzeniach z niższym systemem operacyjnym, nie będzie już możliwe. Użytkownicy, których dotyczy ten problem, powinni pobrać nową wersję oprogramowania lub skorzystać z innego urządzenia, jeśli aktualizacja nie będzie możliwa.

Słowacja

Słowacja pod koniec 2023 r. planuje wprowadzić nowy system myta dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, jednocześnie kończąc pracę dotychczasowego. W pierwszej połowie 2023 r. ma zostać również wprowadzona usługa EETS.

Słowenia

Słowenia, podobnie jak Czechy i Słowacja, również planuje wdrożyć w br. usługę EETS.

Wielka Brytania

1 sierpnia 2023 r. Wielka Brytania ponownie uruchomi system HGV Levy.

Przypominamy, że opłata od pojazdów ciężarowych na Wyspach Brytyjskich została zawieszona od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2023 r., aby wesprzeć sektor transportowy i pomóc w wychodzeniu z pandemii.