2018-06-29

Transport powyżej i poniżej 3.5 tony – czyli podobieństwa i różnice.

Ustawy i rozporządzenia dotyczące transportu lekkiego i ciężkiego to zupełnie dwa inne światy. Jakie są różnice pomiędzy nimi? Czy są tak duże jak może się nam wydawać? O czym powinien wiedzieć i na co być przygotowany przedsiębiorca? O tym w dzisiejszym artykule.

 

Transport krajowy oraz międzynarodowy to bez wątpienia jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na działalność związaną z transportem i gospodarką rozpoczynają swą działalność od transportu poniżej 3.5 tonu. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ pozwala uniknąć im to szeregu formalności.

 

Oto kilka różnic dzielących te dwa odrębne światy.

 

Pierwszą, dość instotną rzeczą jest wprowadzony obowiązek wyposażenia ciężarówki o wadze ponad 3.5 tony w urządzenie, które rejestrować będzie czas pracy kierowców.

 

Rozporządzenie nr 561/2006 z dn.15 marca określa jasno: Kierowca, którego pojazd przekracza określoną masę 3.5 ton, zobowiązany jest, nie tylko do posiadania tachografu ale również do rejestrowania zdarzeń, które mają miejsce w czasie jego pracy (odpoczynek, przerwa, postój itp.)

 

W pojazdach do 3.5 ton taki szczegółowy opis godzin pracy nie jest wymagany. Lecz w momencie gdy pojazd w transporcie lekkim nie ma urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy, to podejście do kontroli ewidencji i czasu pracy również ulega zmianie. Branża ta, zaczyna dopatrywać się błędów związanych z brakiem jakiejkolwiek kontroli nad czasem pracy.

 

Najważniejszym elementem różniącym transport ciężki od lekkiego to uprawnienia. Kierowca busa, który nie przekroczy odpowiedniej wagi 3.5 ton może posiadać tylko brawo jazdy kat.B. Natomiast, kierowca ciężarówki swoje uprawnienia musi posiadać nie tylko na kat.B, ale również C i E.

 

Obowiązują również odrębne badania lekarskie i psychologiczne uprawniające do kierowania pojazdami ciężarowymi. Kolejnym krokiem jest nabycie Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej, uprawniające do przewozu towarów. Ważne jest również podnoszenie swoich kwalifikacji. Kierowca w dzisiejszych czasach ma możliwość skorzystania z licznych szkoleń i kursów, które mogą wpłynąć na pozycję na rynku pracy.

 

Jak widać, między transportem lekkim a ciężkim jest ogromna przepaść.

 

Transport ciężki powyżej 3.5 ton to masa formalności i papierkowych załatwień. Natomiast, w transporcie lekkim wystarcza jedynie prawo jazdy kat.B.

 

 

autor : Monika Sitko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *