Europejskie Zrzeszenie Przewoźników Drogowych (UETR) alarmuje o niskim odsetku pojazdów, które dokonały wymiany tachografów, mimo że do wyznaczonego terminu pozostało zaledwie pięć miesięcy. UETR przekazało swoje obawy władzom europejskim, wskazując na potencjalne problemy, które mogą wyniknąć z opóźnień.
W ramach Pakietu Mobilności, przyjętego w 2020 roku, od sierpnia 2023 roku nowe pojazdy muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. W odróżnieniu od wcześniejszych przepisów, teraz UE nakłada również obowiązek wymiany starych tachografów analogowych oraz cyfrowych pierwszej generacji w pojazdach zarejestrowanych przed czerwcem 2019 roku. Termin wymiany dla tych pojazdów to grudzień 2024 roku, natomiast pojazdy z tachografami drugiej generacji mają czas do sierpnia 2025 roku.
UETR zwraca uwagę na konieczność podjęcia skoordynowanych działań przez państwa członkowskie, aby złagodzić ewentualne kary za niedokonanie wymiany tachografów w terminie. Szacuje się, że w Europie około miliona pojazdów wciąż używa starych urządzeń. Koszt wymiany tachografu w autoryzowanym serwisie wynosi około 1500 euro w takich krajach jak Hiszpania, Włochy czy Francja, a w Belgii i Niemczech może sięgać nawet 2000 euro. W krajach Europy Wschodniej ceny są niższe, lecz nadal stanowią znaczący wydatek dla przewoźników.
Niezbędne jest jak najszybsze zaplanowanie wymiany tachografów, aby uniknąć opóźnień spowodowanych brakiem wystarczającej liczby wykwalifikowanych warsztatów oraz aby nie dopuścić do paraliżu transportu międzynarodowego od stycznia przyszłego roku.
Źródło: UETR_eu