2021-12-06

Wraz z początkiem grudnia wprowadzone zostały długo zapowiadane zmiany w sposobie uiszczania opłat za przejazd autostradą A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica). A wszystko to efekt działającego już od czerwca br. nowego, elektronicznego systemu poboru opłat e-TOLL. Tym razem nowe rozwiązania dotyczą pojazdów lekkich poniżej 3,5 tony – samochodów osobowych, busów i motocykli.

Od 1 grudnia 2021 r. z e-TOLL korzystają już nie tylko kierowcy pojazdów ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5t, ale także kierowcy samochodów osobowych, busów i motocykli na płatnych odcinkach autostrady A2 i A4. Oznacza to, że od tej pory przejazd tymi drogami odbywa się bez konieczności zatrzymywania się na wjeździe w celu pobrania biletu, a następnie na wyjeździe w celu uiszczenia opłaty za przejazd. Opłaty naliczane są automatycznie, a uregulować możemy je za pomocą udostępnionych w ramach systemu rozwiązań.

Jak kierowcy pojazdów lekkich zapłacą za przejazd autostradą?

Podobnie jak w przypadku kierowców pojazdów ciężarowych i autobusów, kierowcy samochodów lekkich za przejazd płatnymi odcinkami autostrad mogą zapłacić za pomocą:

Kierowcy pojazdów lekkich mają jednak jeszcze jedną możliwość. Jest to e-bilet autostradowy, dostępny do nabycia w aplikacji mobilnej e-TOLL BILET, w sieci dystrybucji partnerów systemu lub stacjonarnie. Na tę chwilę stacjonarnie e-bilet zakupimy przede wszystkim na stacji paliw Orlen i to tylko w wybranych placówkach. Co ważne, zakup e-biletu autostradowego nie wymaga rejestracji w systemie e-TOLL.

Można nabyć go już z 60-dniowym wyprzedzeniem, podając dane takie jak numer rejestracyjny pojazdu, odcinek autostrady oraz planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu. E-bilet autostradowy jest ważny przez 48h od podanej daty i godziny rozpoczęcia przejazdu. Możemy korzystać z niego zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej.

Kary za brak e-biletu autostradowego i brak opłaty

Przejazd autostradą lub jej odcinkiem w przypadku braku ważnego biletu autostradowego albo braku prawidłowo funkcjonującego urządzenia, lub systemu zapewniającego przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL jest zagrożony mandatem w wysokości 500 zł.

500 zł zapłacimy także wtedy, gdy po ukończonym przejeździe odcinkiem płatnym nie uiścimy należnej opłaty. Za brak opłaty za przejazd autostradą pobierana jest opłata dodatkowa w kwocie 500 zł. Należy uregulować ją w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli jednak należność tę zapłacimy w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, jej wysokość zostanie zmniejszona do kwoty 400 zł.

Zwrot nadmiernie pobranych opłat

W sytuacji, w której doszłoby do naliczenia opłaty w nadmiernej wysokości, kierowcom przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu. Sprzeciw można wnieść drogą pisemną albo elektroniczną do skrzynki podawczej. Rozpatrzeniem skarg zajmuje się szef KAS.

Opłata za przejazd autostradą ma być zwracana w taki sam sposób, w jaki została uiszczona, w terminie maksymalnie 30 dni od daty zwrotu biletu autostradowego lub podania numeru rachunku bankowego, na jaki ma zostać dokonany zwrot pieniędzy.

Karty flotowe a integracja z e-TOLL

Nowy system poboru opłat nadal wywołuje wiele pytań. Często pojawiającą się wątpliwością jest możliwość i zakres integracji operatorów kart flotowych z e-TOLL. Z usług dostawców flotowych mogą korzystać jednak tylko kierowcy korzystający z aplikacji e-TOLL PL oraz urządzeń OBU i ZSL. O formach płatności udostępnianych kierowcom korzystającym z e-biletów autostradowych decyduje dostawca usług.

Dostawcy kart flotowych zapewniają rejestrację w systemie, a także pełną obsługę rozliczeń zarówno dla kont przedpłaconych, jak i kont z odroczoną płatnością. W ramach systemu e-TOLL możliwe jest ponadto ustanowienie zabezpieczenia dla kont z odroczoną płatnością. Szczegółowy podział usług oferowanych przez dostawców kart flotowych znajduję się na rządowej stronie systemu e-TOLL.