2021-07-27

To już ostatnie miesiące, w których e-TOLL i viaTOLL działają obok siebie. Czasu na przystosowanie firmowej floty do nowego systemu poboru opłat pozostaje zatem coraz mniej. 30.09.2021 r. to data, w której zgodnie z przewidywaniami ma nastąpić wygaszenie dotychczasowego systemu viaTOLL. Wraz z tym dniem swoją przydatność stracą również obsługujące go urządzenia OBU. Czy rozpocznie się wyścig po nowe urządzenia, pozwalające naliczać opłaty za przejazd po wybranych odcinkach e-TOLL?

Utrudnienia w dostawie części

Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie przystosowali swoich samochodów do nowego systemu poboru e-TOLL, nie powinni zwlekać z tym do ostatnich dni. Na tę chwilę zarejestrowanych do e-TOLL jest już ok. 1,5 mln pojazdów, co oznacza, że potrzeba setek tysięcy urządzeń dla każdego z nich.

Dostawcy ostrzegają jednak o problemach i opóźnieniach w dostarczaniu części pochodzących z Azji. Dotykają one zarówno producentów, którzy oferują własne urządzenia, jak i tych, którzy modyfikują już istniejące modele i dostosowują je do wymagań nowego systemu.

Przypomnijmy, że urządzenia ZSL i OBU zintegrowane z e-TOLL pozwalają na automatyczne naliczanie opłat wymaganych za przejazd odcinkami płatnymi. Opłata za korzystanie z takich dróg jest oczywiście obowiązkowa i w pierwszej kolejności została nałożona na pojazdy i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym także kierowców autobusów i autokarów, niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów, z liczbą miejsc siedzących powyżej 9, łącznie z kierowcą.

Ceny pójdą w górę?

To jednak nie koniec problemów, na jakie wskazują dostawcy i producenci. Sprowadzane części, poza tym, że wymagają wydłużonego czasu oczekiwania, są niestety również droższe. To z kolei przekłada się na wyższą cenę samych urządzeń poboru opłat… W związku z tym, w najbliższym czasie możemy spodziewać się wzrostu cen urządzeń niezbędnych do poruszania się odcinkami płatnymi, na których funkcjonuje system e-TOLL.

Zachęcamy zatem do tego, aby nie czekać z ich zakupem i instalacją do ostatniej chwili. Użytkownicy powinni mieć na względzie, że każdy dzień zwłoki zwiększa również ryzyko problemów z montażem oraz braku osób, które będą w stanie zainstalować te urządzenia w pojazdach na czas. Należy pamiętać, że montaż OBU i ZSL wymaga najczęściej pomocy specjalisty.

Urządzenia LEGALTELEMATICS dla nowego systemu poboru opłat e-TOLL

W pojazdach zarejestrowanych do e-TOLL mogą zostać zainstalowane jedynie wybrane urządzenia, które przeszły cały proces dopuszczenia do takiej integracji. Muszą spełnić one ponadto określone wymogi techniczne oraz doczekać się zatwierdzenia przez KAS.

Kluczowa pozostaje tu kwestia dokładności odczytu pozycji GPS oraz siła zasięgu, np. podczas wjazdu do lasów czy tunelów. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie mogą powodować błędy w ustaleniu lokalizacji pojazdu, czy długości przebytego przez kierowcę odcinka drogi. To z kolei grozi ryzykiem niesłusznie naliczanych, zbyt wysokich opłat, a w określonych przypadkach – także karami finansowymi.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nie tylko naszych Klientów, ale i wszystkich użytkowników e-TOLL, LEGALTELEMATICS rozszerzył swoją ofertę o w pełni dostosowane do nowego systemu urządzenia. Informujemy, że poddaliśmy nasze produkty wymaganym testom, które przeszły one z wynikiem pozytywnym.

W naszej ofercie znajdują się dwa modele zaawansowanych telemetrycznie urządzeń ZSL, umożliwiających sprawną integrację z systemem e-TOLL oraz bezpieczną i zgodną z prawem jazdę na wybranych odcinkach dróg płatnych. Nasze urządzenia pozwalają na pobór plików z tachografu oraz odczyt danych paliwowych z szyny CAN pojazdu. Zostały wyposażone w dwie zewnętrzne anteny GPS oraz GSM. Osoby, które wybiorą produkty LEGALTELEMATICS, otrzymają także profesjonalną pomoc w ich instalacji.

Przypominamy, że pozostały jedynie 2 miesiące na integrację floty firmowej z nowym systemem poboru opłat. Zważając na wymienione powyżej okoliczności, jako producent urządzeń telematycznych zachęcamy, aby zrobić to już teraz!